Πέμπτη 29 Σεπτεμβρίου 2016

Σκανδαλώδεις συμφωνίες για την "Ολυμπία Οδό"

Πάτρα - Ανταπόκριση

Επειδή το όργιο της καταλήστευσης της δημόσιας περιουσίας και των αποικιοκρατικών συμφωνιών κυβέρνησης και εκπροσώπων του κεφαλαίου συνεχίζεται αμείωτο, δημοσιεύουμε την παρακάτω ανταπόκριση που μας έστειλναν συναγωνιστές από τη Πάτρα και αφορά τα έργα της "Ολυμπίας Όδού"



Οργή και αγανάκτηση στην Αχαΐα έχει προκαλέσει η μυστική συμφωνία ανάμεσα στο υπουργείο Υποδομών και την “Ολυμπία Οδό” που υπογράφτηκε στα τέλη του Αυγούστου. Η συμφωνία αυτή αποτελεί συνέχεια των προηγούμενων συμφωνιών και νομοθετημάτων από την πλευρά της κυβέρνησης που χαρακτηρίζονται από την ικανοποίηση των νεοαποικιακών απαιτήσεων  του ξένου κεφαλαίου. Τα βασικά σημεία των όρων της συμφωνίας δημοσίευσε η εφημερίδα Καθημερινή. Ο παραχωρησιούχος (Ολυμπία Οδός) και ο κατασκευαστής (η κοινοπραξία 'Ακτωρ, J&P 'Αβαξ, Vinci Constru­ction, Hochtief Solutions, Αθηνά και Τέρνα) συμφώνησαν ότι θα παραδώσουν σε λειτουργία την εθνική οδό Κορίνθου-Πάτρας στις 31 Μαρτίου 2017 με εξαίρεση κάποια κομμάτια που θα παραδοθούν έως στις 31 Αυγούστου. Προκειμένου αυτό να καταστεί εφικτό, το Δημόσιο δέχτηκε να καταβάλει για πολλοστή φορά αποζημιώσεις, αλλά και «πριμ επιτάχυνσης». Πιο συγκεκριμένα, η κοινοπραξία των κατασκευαστών θα λάβει 105,7 εκατ. ευρώ αποζημίωση για διάφορες καθυστερήσεις, ευθύνης του Δημοσίου, και πριμ επιτάχυνσης 39,3 εκατ. ευρώ. Ενώ ο παραχωρησιούχος θα λάβει αποζημιώσεις 69,7 εκατ. ευρώ. Αξίζει να σημειωθεί ότι για μια συγκεκριμένη διαφορά η Ολυμπία Οδός δύναται να προσφύγει στην Επιτροπή Επίλυσης Τεχνικών Διαφορών και να διεκδικήσει έως 30 εκατ. ευρώ επιπλέον.
Προκειμένου να είναι μικρότερες οι αποζημιώσεις λόγω απώλειας εσόδων (από τα διόδια), χρησιμοποιείται μια ρύθμιση του νόμου Βορίδη (ν.4070/12) για τη λειτουργία διοδίων πριν από την ολοκλήρωση του έργου. Στο τμήμα Κορίνθου-Πάτρας προβλέπονται τρεις σταθμοί διοδίων: Κιάτου (σήμερα χρεώνει στη μία κατεύθυνση), Νικολαίικων (Αίγιο, νέος σταθμός) και Αραχωβίτικων (νέος σταθμός σε αντικατάσταση των διοδίων Ρίου, που σήμερα χρεώνουν την άλλη κατεύθυνση). Αυτό που φαίνεται να έχει συμφωνηθεί είναι ότι οι σταθμοί Κιάτου και Αραχωβίτικων θα ξεκινήσουν να λειτουργούν αμφίπλευρα τον φετινό Νοέμβριο, χρεώνοντας τα ολοκληρωμένα κομμάτια του άξονα (προς 0,06 ευρώ/χλμ. για τα Ι.Χ.). Με δεδομένο ότι η εθνική οδός Κορίνθου-Πάτρας είναι συνολικά 120 χλμ., η χρέωση όταν λειτουργήσουν όλοι οι σταθμοί διοδίων στο σύνολο του δρόμου θα είναι 7,20 ευρώ για τα Ι.Χ.. Από την πλευρά του το Δημόσιο δεσμεύτηκε για την επιτάχυνση των διαδικασιών για τις διάφορες αδειοδοτήσεις και τη γρήγορη περαίωση των αρχαιολογικών ερευνών στην Κερύνεια Αχαΐας. Επίσης δεσμεύτηκε για την ακριβόχρονη καταβολή των αποζημιώσεων και των χρηματοδοτήσεων. Ειδικά για τα σημεία συνάντησης του σιδηροδρόμου με τον αυτοκινητόδρομο, το Δημόσιο μπορεί έως το τέλος του έτους να αναθέσει στην Ολυμπία Οδό τις εργασίες της ΕΡΓΑ ΟΣΕ στο Δερβένι. Οι αναθέσεις βέβαια θα επιβαρύνουν περαιτέρω τον προϋπολογισμό του έργου.
Να σημειωθεί ότι αν η ΕΡΓΑ ΟΣΕ ή άλλοι φορείς δεν ολοκληρώσουν έγκαιρα τα αντιπλημμυρικά έργα ευθύνης τους, το Δημόσιο δεσμεύεται ότι αυτό δεν θα εμποδίσει την παράδοση του δρόμου σε λειτουργία τον Μάρτιο του 2017. Το έργο έχει κοστίσει περίπου 1,38 δις ευρώ, χωρίς τις απαλλοτριώσεις. Όσον αφορά τα έσοδα από τα διόδια, η Ολυμπία Οδός έχει λάβει το διάστημα 2008 - 2015 574,3 εκατ. ευρώ. Συνολικά δηλαδή το κόστος ανέρχεται περίπου στα 1,95 δις ευρώ!