Επιταχύνεται η απομόνωση της κυβέρνησης
και τα φιλολαϊκά της φτιασιδώματα
Σε ζήτημα πρώτης γραμμής έχει αναχθεί τις τελευταίες μέρες το πρόβλημα των συνεχόμενων πλειστηριασμών, ειδικά αυτών της πρώτης κατοικίας, από τράπεζες και από το δημόσιο, δηλαδή την εφορία και τα ασφαλιστικά ταμεία.
Μετά την παρέμβαση και των ΜΑΤ που
«επιτηρούν» τη διαδικασία στα ειρηνοδικεία της χώρας, ξυλοφορτώνοντας
και συλλαμβάνοντας πολίτες που προσπαθούν να αποτρέψουν τους
πλειστηριασμούς, όπως έγινε την Τετάρτη 5 Οκτωβρίου σε Αθήνα και
Θεσσαλονίκη.
Τα μέσα ενημέρωσης για τους δικούς τους λόγους, που αφορούν στην αντιπαράθεσή τους με την κυβέρνηση, ξεκίνησαν την προβολή του θέματος σε συνεχόμενη και καθημερινή βάση, η αντιπολίτευση το ίδιο, ενώ η κυβέρνηση των ΣΥΡΙΖΑ-ΑΝΕΛ, συνεκτιμώντας την πραγματική και όχι μόνο δημοσκοπική της κατάρρευση, προχώρησε σε μια επικοινωνιακή αντεπίθεση, αρχής γενομένης με ένα non paper (αυτό που διαβάζεται, γράφεται ή ακούγεται σαν «κύκλοι»…) του Μαξίμου την Παρασκευή 7/10, δηλαδή δύο μέρες αργότερα.
Από τότε το περιεχόμενο του σημειώματος αυτών των «κύκλων», μετά από φροντιστηριακή επιμέλεια στα στελέχη που εμφανίζονται στα ΜΜΕ έγινε ψωμοτύρι, έγινε δελτία τύπου των υπουργείων του οικονομικού κύκλου, και καθώς διατείνονται οι κυβερνητικοί, σημεία του θα περιληφθούν σε νομοθετικές ρυθμίσεις που θα προωθηθούν στο επόμενο διάστημα
.Τα μέσα ενημέρωσης για τους δικούς τους λόγους, που αφορούν στην αντιπαράθεσή τους με την κυβέρνηση, ξεκίνησαν την προβολή του θέματος σε συνεχόμενη και καθημερινή βάση, η αντιπολίτευση το ίδιο, ενώ η κυβέρνηση των ΣΥΡΙΖΑ-ΑΝΕΛ, συνεκτιμώντας την πραγματική και όχι μόνο δημοσκοπική της κατάρρευση, προχώρησε σε μια επικοινωνιακή αντεπίθεση, αρχής γενομένης με ένα non paper (αυτό που διαβάζεται, γράφεται ή ακούγεται σαν «κύκλοι»…) του Μαξίμου την Παρασκευή 7/10, δηλαδή δύο μέρες αργότερα.
Από τότε το περιεχόμενο του σημειώματος αυτών των «κύκλων», μετά από φροντιστηριακή επιμέλεια στα στελέχη που εμφανίζονται στα ΜΜΕ έγινε ψωμοτύρι, έγινε δελτία τύπου των υπουργείων του οικονομικού κύκλου, και καθώς διατείνονται οι κυβερνητικοί, σημεία του θα περιληφθούν σε νομοθετικές ρυθμίσεις που θα προωθηθούν στο επόμενο διάστημα
Πώς έχει το ζήτημα
των πλειστηριασμών και κατασχέσεων
των πλειστηριασμών και κατασχέσεων
Να ξεκαθαρίσουμε αρχικά πως για τους
οφειλέτες προς το δημόσιο και τις τράπεζες το καθεστώς προστασίας είναι
ελάχιστο έως μηδαμινό. Ειδικά για οφειλές προς το δημόσιο δεν υπήρχε και
δεν υπάρχει καμιά προστασία και τα μέσα αναγκαστικής είσπραξης είναι
δυνατό να ενεργοποιηθούν ανά πάσα στιγμή και για οποιοδήποτε ποσό, κάτι
που γίνεται κατά κόρον, ειδικά με κατασχέσεις ποσών από τραπεζικούς
λογαριασμούς.
Για τις οφειλές σε τράπεζες, υπήρχε ένα πλαίσιο προστασίας για την πρώτη κατοικία, από τον νόμο Κατσέλη, με ένα δαιδαλώδες σχήμα κριτηρίων και προϋποθέσεων, που στην πράξη αφορούσε και λειτουργούσε, από άποψη αριθμητικών δεδομένων, σε ανθρώπους και νοικοκυριά κάτω από το όριο της φτώχειας. Στην πράξη είχαν ενεργοποιηθεί πλειστηριασμοί ακινήτων ακόμα και σε ανθρώπους που ζούσαν με το προνοιακό επίδομα και σιτιζόντουσαν από τα συσσίτια της εκκλησίας (πχ. Εφορία Κηφισιάς, Απρίλιος 2013).
Η κυβέρνηση Τσίπρα συμπεριέλαβε μέσα στο 3ο μνημόνιο που υπέγραψε πέρυσι την υπόσχεση πως θα εισπραχθούν ποσά ύψους 2,65 δις ευρώ από οφειλέτες «μικρού ή μεσαίου ύψους», μέσα στα οποία μόνο 600 εκ. ευρώ θα είναι από τους «μεγαλόσχημους».
Μετά την κατακραυγή που υπήρξε και στο non paper αλλά και με βάση σχετικά δημοσιεύματα και συνεχή ροή ειδήσεων, η κυβέρνηση φαίνεται να προχωρά σε κάποιες ρυθμίσεις που θα απομακρύνουν για 15 ακόμα μήνες, έως το τέλος του 2017, τις κατασχέσεις πρώτης κατοικίας, κατηγοριοποιώντας εισοδήματα, αξίες ακινήτων και οικογενειακά βάρη. Μένει φυσικά να δούμε την οριστική μορφή των ρυθμίσεων που θα προωθηθούν, αν και η πολιτεία των ΣΥΡΙΖΑ – ΑΝΕΛ δεν αφήνει πολλές ελπίδες. Και μόνο αν συνυπολογίσει κανείς πως με το 3ο μνημόνιο και τους σχετικούς εφαρμοστικούς νόμους, έχει ήδη προχωρήσει σε διευκόλυνση των διαδικασιών πλειστηριασμών με τη διενέργειά τους με ηλεκτρονικό τρόπο (όποτε ξεκινήσει η εφαρμογή), ώστε να αποφεύγεται η λαϊκή κινηματική παρέμβαση, ενώ για τα ακίνητα που θα μπαίνουν στον πλειστηριασμό η τιμή εκκίνησης θα είναι η εμπορική, που στην πράξη είναι κατά πολύ χαμηλότερη από την αντικειμενική της εφορίας.
Όλοι γνωρίζουμε πως για τον ΕΝΦΙΑ, για παράδειγμα, η βάση υπολογισμού είναι η αντικειμενική αξία της κάθε περιοχής που βγαίνει από τους πίνακες του υπουργείου Οικονομικών, και είναι πλέον αρκετά ψηλότερη από αυτήν που λέμε αγοραία, δηλαδή πραγματική αξία ενός ακινήτου στην παρούσα φάση. Σε κάθε περίπτωση πάντως οι πλειστηριασμοί και οι κατασχέσεις είναι μια καυτή πατάτα στα χέρια της κυβέρνησης και το πώς θα διαχειριστεί το ζήτημα -έχοντας πάντα και την ανάσα-εποπτεία των θεσμών πάνω της, που δεν έχουν και ευαισθησίες ιδιαίτερες για το αν θα ξεσπιτωθούν οι άνθρωποι- μπορεί να αποτελέσει και σημαντικό καταλύτη για την τύχη της.
Για τις οφειλές σε τράπεζες, υπήρχε ένα πλαίσιο προστασίας για την πρώτη κατοικία, από τον νόμο Κατσέλη, με ένα δαιδαλώδες σχήμα κριτηρίων και προϋποθέσεων, που στην πράξη αφορούσε και λειτουργούσε, από άποψη αριθμητικών δεδομένων, σε ανθρώπους και νοικοκυριά κάτω από το όριο της φτώχειας. Στην πράξη είχαν ενεργοποιηθεί πλειστηριασμοί ακινήτων ακόμα και σε ανθρώπους που ζούσαν με το προνοιακό επίδομα και σιτιζόντουσαν από τα συσσίτια της εκκλησίας (πχ. Εφορία Κηφισιάς, Απρίλιος 2013).
Η κυβέρνηση Τσίπρα συμπεριέλαβε μέσα στο 3ο μνημόνιο που υπέγραψε πέρυσι την υπόσχεση πως θα εισπραχθούν ποσά ύψους 2,65 δις ευρώ από οφειλέτες «μικρού ή μεσαίου ύψους», μέσα στα οποία μόνο 600 εκ. ευρώ θα είναι από τους «μεγαλόσχημους».
Μετά την κατακραυγή που υπήρξε και στο non paper αλλά και με βάση σχετικά δημοσιεύματα και συνεχή ροή ειδήσεων, η κυβέρνηση φαίνεται να προχωρά σε κάποιες ρυθμίσεις που θα απομακρύνουν για 15 ακόμα μήνες, έως το τέλος του 2017, τις κατασχέσεις πρώτης κατοικίας, κατηγοριοποιώντας εισοδήματα, αξίες ακινήτων και οικογενειακά βάρη. Μένει φυσικά να δούμε την οριστική μορφή των ρυθμίσεων που θα προωθηθούν, αν και η πολιτεία των ΣΥΡΙΖΑ – ΑΝΕΛ δεν αφήνει πολλές ελπίδες. Και μόνο αν συνυπολογίσει κανείς πως με το 3ο μνημόνιο και τους σχετικούς εφαρμοστικούς νόμους, έχει ήδη προχωρήσει σε διευκόλυνση των διαδικασιών πλειστηριασμών με τη διενέργειά τους με ηλεκτρονικό τρόπο (όποτε ξεκινήσει η εφαρμογή), ώστε να αποφεύγεται η λαϊκή κινηματική παρέμβαση, ενώ για τα ακίνητα που θα μπαίνουν στον πλειστηριασμό η τιμή εκκίνησης θα είναι η εμπορική, που στην πράξη είναι κατά πολύ χαμηλότερη από την αντικειμενική της εφορίας.
Όλοι γνωρίζουμε πως για τον ΕΝΦΙΑ, για παράδειγμα, η βάση υπολογισμού είναι η αντικειμενική αξία της κάθε περιοχής που βγαίνει από τους πίνακες του υπουργείου Οικονομικών, και είναι πλέον αρκετά ψηλότερη από αυτήν που λέμε αγοραία, δηλαδή πραγματική αξία ενός ακινήτου στην παρούσα φάση. Σε κάθε περίπτωση πάντως οι πλειστηριασμοί και οι κατασχέσεις είναι μια καυτή πατάτα στα χέρια της κυβέρνησης και το πώς θα διαχειριστεί το ζήτημα -έχοντας πάντα και την ανάσα-εποπτεία των θεσμών πάνω της, που δεν έχουν και ευαισθησίες ιδιαίτερες για το αν θα ξεσπιτωθούν οι άνθρωποι- μπορεί να αποτελέσει και σημαντικό καταλύτη για την τύχη της.